Thursday, September 10, 2009

Kuiz utk mahasiswa

بسم الله الرحمن الرحيم

Sebenarnya dah lama nak tulis post ni. tapi tunggu masa yg sesuai. mungkin sekarang dah tiba masanya. tapi sebelum itu, saya nak mengajak pembaca yg budiman mengikuti sebuah cerita.
Sebelum cuti penggal bermula, seorang pensyarah selalu memberikan sebuah kuiz kepada mahasiswanya di kuliah terakhirnya.

Pensyarah: Bayangkan jika kamu sedang pulang bercuti 'eidul fitri menaiki pesawat. Tiba-tiba pesawat yg kamu naiki hilang kawalan dan kamu dapat merasakan pesawat akan jatuh terhempas. Apa tindakan pertama yg akan kamu lakukan?

Mahasiswa1: (menjerit!) "Tidaaak! Saya belum kawin lagi! Masa depan saya masih cerah!"

Mahasiswa2: (dgn nada yakin) Saya akan cuba bertenang dan berharap juruterbang dapat mengambil kendali sistem penerbangan serta membantu attendan kabin mengawal situasi.

Mahasiswa3: (dgn selamba) Kalau saya, lepak sudah! Kalau memang dah ditakdirkan mati dlm nahas udara... Baajelai?

Mahasiswa4: (diam sebentar...) Erm, mungkin saya akan berhenti membayangkannya. Tak sanggup lagi. Sungguh ngeri!
Cukup disitu saja. Apa yg saya mahu fokuskan adalah jenis perilaku manusia bila ditimpa sesuatu masalah. Dari kisah di atas, agak-agak kategori manakah anda? Tepuk dahi, ckp "ayyo!"

6 feedback:

+akufobia+ said...

ok ramairamai.AYYO!saya cop nombor 2 boleh?cool eh?haha.ke ada boleh buat jawapan sendiri.ni soalan obejktif@subjektif?ngaa.

.:sin_bad:. said...

boleh je nak wat jwpn sendiri...
so, apa jwpn nta?
ana rasa ana tergolong dlm kategori ke-4 (lari dari masalah).

+akufobia+ said...

ada pula nombor 4 lari dari masalah.nak lari pun macam mana.da kat dalam tu.dush.

.:sin_bad:. said...

kan pensyarah tu suruh bayangkan... so kalo dh tak bayangkan lagi, kira dh lari dari masalah la... hehe~

+akufobia+ said...

oo.betul gak.haha.

ice said...

cap cip cup....
milih... no 5
eh ga da y?
y udah bikin option sendiri ja
no 5 : mo pesawatnya ga kenapa2, n bisa landing dg baik secepatnya :P