Thursday, December 10, 2009

Hari Itu Sudah Berlalu...

Bismillahirrahmaanirraheem...

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan terima kasih kerana sudi singgah ke blog yg sepi ini. Minta maaf jika post ini tidak memenuhi kehendak pembaca. (tak mampu & tak mungkin dpt memuaskan hati semua orang). Tak mengapa, saya faham...

Anda pernah menonton movie atau membaca novel? Ada permulaan, rising action ada konflik2 (byk konflik), ada klimaks, falling action, resolusi, konklusi dan penutup. Begitulah fasa hidup setiap insan... Bayangkan jika tiada konflik yang berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari, menarikkah hidup ini? Huhu, itu bkn "kehidupan". Ia lebih menyerupai "kematian". Apa gunanya hidup dalam "siklus bodoh"? tiada kemajuan.

Ok, cukuplah itu sebagai pendahuluan. Apa yang sebenarnya saya ingin fokuskan adalah pada plot "event / konflik", ibarat garam dalam masakan. Saya yakin kita masing-masing ada konflik sendiri baik besar atau kecil, peribadi atau awam. Bagi saya, konflik terbesar yg saya hadapi saat ini adalah akibat gempa bumi yang berlaku di sumatera barat. (jgn salah faham ya, saya bkn menyalahkan takdir. cuma cuba mencari jalan keluar...)


Jadi, untuk melanjutkan ke plot seterusnya, konflik yg dihadapi sekarang harus diatasi. (melainkan jalan cerita backflash atau fast-foward) Saya tahu ada banyak faktor langsung atau tidak langsung yg memberi kesan kepada mangsa gempa bumi. Positifnya, ada masyarakat yg mulai sedar kesilapan mereka, dan rumah saya kurang dimasuki tikus =) Negatifnya, sesiapa pun boleh senaraikan. Bahkan mereka yg tidak mengalami gempa bumi.

Sekarang kami sedang cuba bangkit dan menyesuaikan diri dgn situasi baru yg berubah secara drastik. Begitu juga dgn sahabat2 saya yg menyambung pengajian mereka di tanah air, mengejar cita-cita menjadi seorang insan yg sering dikaitkan dgn kematian (bkn penggali kubur =) Semoga Allah permudahkan segala urusan mereka. Harap2 orang yg cuba membantu lebih ramai dari yg menjatuhkan kerana membina keyakinan lebih susah dari membinasakannya.
"Yakinlah, Allah memberi kita ujian sesuai kesanggupan kita, Biarlah waktu sebagai penyembuh luka. Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar."

Ayuh bersiap menjalani siklus kehidupan baru! Labuhkan tirai kisah semalam...

2 feedback:

[ AlexumaR ] said...

everything change...

.:sin_bad:. said...

nothing remain static..