Thursday, July 01, 2010

Zeit

"Tik! Tok... Tik! Tok..." waktu terus berlalu saat saya menulis / anda membaca artikel ini. Sesaat, seminit, sejam, sehari, seminggu, sebulan, setahun, mahupun sedekad... Dalam sedar ataupun tidak, usia kita semakin bertambah, tapi apakah hanya usia yg bertambah?

Saya pernah tertanya, "Kenapa Allah ciptakan alam semesta ini pada 6 hari? Kenapa bukan 1 jam, 1 hari atau sekelip mata?" Kemudian saya membelek buku rujukan / petunjuk, saya jumpa. Tak jauh pun.
"Allah yang menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya dalam enam masa (hari), kemudian Dia bersemayam di atas Arasy. Bagimu tidak ada penolong selain Dia. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?” Dia mengatur segala urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) itu naik kepada-Nya dalam satu hari yang kadarnya (lamanya) adalah seribu tahun menurut perhitunganmu.” “Yang demikian itu ialah Tuhan Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang.” - (Al Quran, Surah As Sajdah: 4-6)
Nampak tak? Sebenarnya boleh saja Allah ciptakan alam semesta ini dengan keadaan "tanpa masa" sekiranya Allah mahu. Sebabnya "masa/waktu" itu sendiri dalam ciptaan-Nya, dan "waktu" itu dalam genggaman-Nya. Meskipun begitu, Allah sengaja menciptakan alam semesta ini dalam keadaan "ber-masa" untuk menguji iman hamba2-Nya.

jam gadang, bukittinggi. -pic by (kirunathira of deviantart)

Kadang2 kita mencela masa tanpa kita sedar. "Ah, andai saja waktu itu... (merujuk kepada penyesalan atas perkara yg dah berlalu)" Sedangkan mr. Time tidak bersalah, dia bergerak atas perintah Allah. Dan ada pepatah arab mengatakan:
"Waktu itu ibarat pedang, jika kamu tidak memotongnya (memanfaatkannya) maka ia akan memotong kamu." (bertapa tajamnya waktu~)

Cuba bayangkan seandainya Allah tidak menciptakan masa. Tanpa matahari, apa itu "siang & malam"? Tiada istilah "semalam, esok, bila, kapan, sebentar, nanti, dsb". Hidup manusia akan jadi porak-peranda! Hanya Allah sajalah yang mengetahui rahsia makhluk2-Nya. Maka bersyukurlah kerana kita diberikan "WAKTU"!

4 feedback:

[ AlexumaR ] said...

everyday always remind myself that everything we do must with sincere

if we dont . we just wasting our time

thx aziz . nice post .

micelia amalia sari said...

Hal yg plg dekat dg qt adlh kematian n yg plg jauh adlh waktu yg berlalu,ga bs terkejar.
Ya,meski qt d beri waktu yg sama setiap harinya tp tak smw bs memanfaatkan dg sebaik2nya.

Bila waktu tlah berlalu
Teman sejati hanyalah.. amal (By opick)

Thx 4 this post

Ps:jom efektifkan wktu dg produktif dlm sgala amal

Fakeh said...

Cubalah google tajuk BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH, maka akan fahamlah kita tentang hakikat bangsa ini. Dan cubalah google pula tajuk-tajuk berikut agar kita kenal musuh dalam selimut yang mencari peluang dan ruang untuk mengkhianati bangsa ini, iaitu:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

FAKEH KHALIFAH SAKA

+akufobia+ said...

jarang tersyukurkan masa berian DIA.