Wednesday, November 09, 2016

Kejahatan Syaitan

Diceritakan, suatu ketika dahulu ada 3 orang pemuda selesai berguru ilmu persilatan dengan seorang syeikh. Kini tibalah saatnya mereka merantau keluar. Sebelum pergi, gurunya sempat berpesan,

"Berhati-hatilah kamu ketika melalui sebuah bukit yang diatasnya ada sebatang pohon tunggal yang sangat besar. Di sana tinggalnya seekor syaitan yang jahat! Hendaklah kamu meneruskan perjalanan dan jangan berhenti."
Mereka pun berjalan, berapa hari kemudian akhirnya mereka tiba di kaki bukit yang dimaksudkan. Dek perasaan ingin tahu, pemuda yang paling tua diantara mereka memujuk,
"Marilah kita pergi melihatnya. Jika benar syaitan itu wujud, dengan ilmu persilatan kita pasti dapat membunuhnya!"
Kedua-dua pemuda pun menurut. Sesampainya di puncak bukit, alangkah terperanjatnya mereka apabila melihat bongkah-bongkah emas yang berkilauan. Mereka mencari-cari kalau ada syaitan yang dimaksudkan untuk membunuhnya, tetapi hampa.

Akhirnya mereka memutuskan untuk membawa semua bongkah emas bersama sebelum meneruskan perjalanan. Oleh kerana tiada peralatan untuk mengangkutnya, mereka mengundi supaya salah seorang diantaranya tinggal dan mengawasi harta mereka manakala 2 orang lagi masing-masing pergi membeli peralatan dan bekalan makanan.

Dalam perjalanan membeli peralatan, pemuda kedua memikirkan helah bagaimana caranya untuk membolot kesemua harta tersebut buat dirinya. Akhirnya dia pun nekad untuk membunuh kedua-dua saudara dengan peralatan yang dibelinya.

Manakala pemuda ketiga juga berfikir demikian.
"Aku akan meracuni bekalan makanan dan minuman saudara-saudaraku. Setelah mereka mati harta tersebut hanya milikku!" getus hatinya.
Sementara itu pemuda yang pertama enak dibuai angan-angan sehingga akhirnya terlena.

Sampainya pemuda kedua diatas bukit, dia melihat pemuda pertama sedang nyenyak diulit mimpi. Tanpa membuang masa, dia menetak tengkuk pemuda yang sedang tidur sehingga mati. Kemudian menyorokkan mayatnya sambil menunggu pemuda yang terakhir. Setelah sampainya pemuda ketiga,
beliau pun ditetak hingga putus batang lehernya.
"Akhirnya kesemua bongkah emas ini menjadi milikku!"
kata pemuda tersebut sambil kelelahan kerana menanam mayat saudara-saudaranya.

Setelah selesai, dia pun duduk dan perutnya mulai terasa lapar. Lantas dia mengambil makanan didalam guni yang dibeli saudaranya dan makan dengan lahap sekali. Akhirnya dia pun mati serta merta.



                                                                      -TAMAT-


*moral? fikirlah sendiri...

0 feedback: