Saturday, February 14, 2009

Quote This : "zaman dah berubah, dunia dah maju"

Alhamdulillah,

Semalam secara rasminya aku menjejakkan kaki di LCCT pada jam 11:20 waktu tempatan, terlalu gembira sebab rasanya dah lama tak balik kampung. Tersenyum sorang2, makcik sebelah pandang aku dgn wajah hairan (gila ke apa budak nie?).

Sampai dalam terminal, amik bagasi ucap selamat pada member2 yg menuju ke pangkuan keluarga masing2. Aku? balik JB saing Suriya. Sampai Pudu, lapar plak. Nampak McDonald, Alhamdulillah ada restoran Syukron "weih, jom pekena mamak!" suriya pun setuju. Gerak, makan.

Aku makan sambil memandang ke luar kaca restoran, nampak gelagat manusia bagaikan robot menuju ke destinasi masing2 dgn muka tanpa ekspressi. Ada sorang pakcik sarat muatan terkial-kial cuba mengangkat barangnya ke atas bibir jalanraya, ditengah kota, di tengah keramaian. Masyarakat seolah-olah buta (atau buat2 buta?), yang ada hanya mata menjeling dan hanya melintas pantas dgn pasangan masing2, taknak amik peduli. Ianya diperlakukan seperti melihat aksi di panggung wayang. Muncul simpati... hanya simpati... dapatkah ia membantu pakcik itu? Akhirnya ia berjaya mengangkut barangnya ke tempat pejalan kaki tanpa sempat aku menghabiskan hidangan.

Suriya dan aku naik bas ke JB. Astaghfirullah, aku terlupa harini hari juma'at. Takpa, aku kan sedang bermusaffir, niat solat buat jama' takhir. Amoi sebelah nampak pelik, entah kenapa. Akhirnya penantian berakhir, semua penumpang lega. bukan sebab dah sampai ke destinasi terakhir tapi sebab bas singgah ke perhentian Yong Peng. Maka berduyun2 manusia yg turun sebab tak tahan nak ke tandas, ada yg nak makan. Aku pun lepaskan hajat gak (tandas, solat, makan).

Lepas tu dah bosan aku nak taip, korang pun mesti dah bosan nak baca lagi. Tapi apa kesimpulan yg aku leh buat utk hari tersebut adalah:

1) Malaysia, sebuah negara yg sedang sibuk membangun dari segi infrastruktur. Tapi ironinya, aku tak nampak kat bahagian mana "pembangunan modal insan" seperti yg pernah diuar-uarkan oleh pemimpin kita. Nampak beza dengan di Kota Padang, Indonesia. Infrastruktur memang tak lah maju sangat (cepat bosan), tapi masyarakatnya mudah senyum. (walaupun mgkn dibuat2, tapi at least mereka cuba utk tersenyum.)

2) Makanan kat Malaysia memang banyak pilihan. :)

3) Aku pulang hanya untuk mengambil motivasi yang hilang (ni cerita bosan)...

0 feedback: